SDFF:s Jenny Nilsson och Heffnersklubbans tränare Jonas Prytz inför lördagens höststart och om vårens prestationer med mera
Tuffa tag mellan SDFF och Heffnersklubban. Det blir nya härliga derbyn även under 2026. Arkivfoto: Anders Thorsell, Sportactionpictures,
På lördag kickar damernas div. 1 Norra igång igen efter sommaruppehållet. 15 av de 26 omgångarna är avverkade och Heffnersklubban ligger fin fyra medan SDFF sladdar något med sin elfteplats precis ovanför nedflyttningsstrecket. Lokalfotbollen har kollat läget hos våra klubbar i ettan, ”Klubbans” tränare Jonas Prytz och SDFF:s Jenny Nilsson.
Jenny Nilsson, tränare Sundsvalls DFF
Vad säger du om er vårsäsong? Ni ligger precis ovanför nedflyttningsstrecket efter en lite ”skumpig” vår där ni inte fått ut er fulla potential känns det som.
- Nej vi har inte fått ut allt men jag tror att vi lagt grunden för något bra under hösten. Jag har sagt hela tiden att prio för mig varit att vi får bygga ny identitet och börja om lite, och sånt förändringsarbete är jobbigt. Vi behöver bli jämnare i både den kollektiva och de individuella prestationerna.
Någon eller några spelare som du tycker utmärkt sig extra positivt under våren?
- Många som tagit kliv som kanske inte synts lika mycket, men en av dem är verkligen Lily Larsson. Stöptes om till mittback inför säsongen och har verkligen gått framåt i alla skeden.
Och vad tror du om er höst?
- Tror att hösten kommer bli bra. Många tjejer som fått mycket speltid under våren är inte van att vara "bärande" spelare i en startelva men de har pö om pö vuxit in i rollerna. Även om vi har fler rutinerade så måste som sagt kollektivet bli jämnare och det är bara erfarenheterna som behöver växa.
Höststart hemma mot Lidingö, precis ovanför er i tabellen. Vad krävs för tre nya poäng där och att ni klättrar förbi Stockholmslaget i tabellen?
4. Det som framförallt krävs av oss är att vi släpper ner axlarna och vågar spela fotbollen vi vet finns i oss. Vi spelade en jättefin match senaste vinsten mot dem men kan inte luta oss mot det heller.
Hänt något i truppen under uppehållet? Några nya in eller någon som lämnat?
- Inga förändringar mer än att Amanda Hagelberg nu är helt och fullt tillbaka och Alva Jönsson inväntar att återvända till USA då hon kommit in på masterprogram där.
Vilka har tagit hem serien när den är färdigspelad och vilken placering landar SDFF på?
- Känns som att Sandviken spelat bäst fotboll överlag så jag gissar på dem.
Något som i övrigt kan vara värt att nämna?
- Nej inte så mycket mer än att jag hoppas att både er bil och din hälsa tillåter fler match besök i höst 🙂
Tack för omtanken. Vi har införskaffat nytt fordon och min hälsa förbättras förhoppningsvis efter den stundande operationen. Får se hur lång konvalesensen blir men efter det blir det mer fotboll på plats på arenorna.
Jonas Prytz, tränare Heffnersklubbans BK
Vad säger du om er vårsäsong? Ni ligger fin fyra trots en lite darrig öppning av serien.
- Vi i gruppen är ödmjukt nöjd med vår prestation av första delen av säsongen, en fin fjärdeplats i en tuff serie är riktigt bra.
Någon eller några spelare som du tycker utmärkt sig extra positivt under våren?
- Hyllar kollektivets insats och extra kul med våra yngre talanger som debuterat i division 1 och gjort fina prestationer
Och vad tror du om er höst?
- Höstsäsongen är oftast en utmaning för många lag, Vi kommer sikta på att befinna oss i övre regionen, topp 5, när serien summeras.
Ni inleder borta mot Brage på lördag. Vad krävs för tre poäng där och att ni klättrar förbi Borlängelaget i tabellen?
- Att vi kommer upp i nivå. Brage är ett starkt lag, vi har under våren visat att vi kan slå alla lag i serien när vi presterar på topp.
Hänt något i truppen under uppehållet? Några nya in eller någon som lämnat?
- Sophie Brundin och Lyan Al-Rikabi är redo för spel en period under hösten. Sedan är Linnea Sahlin och Amanda Hamrin spelare som kommer tillbaka efter långtidsskador under hösten. Agnes Parhammar och Sofie Sjödin lämnar Sundsvall för studier och Cornelia Hägglund ska göra värnplikten.
Vilka har tagit hem serien när den är färdigspelad och vilken placering landar Heffnersklubban på?
- Tippar på att det står mellan Sandviken eller Gefle medan vi som sagt landar topp 5.
Omgång 12 (18-21 juni): Storseger för SDFF - förlust för Heffnersklubban i klykderbyt trots Själevadsutvisning + tre matcher idag
SDFF firade midsommar redan ikväll genom att besegra Team Hudik, hattrick av Ida Åkerlund, med rejäla 7-1 i afton. Däremot blir det gravöl för Heffner...
Läs mer
Omgång 11: Heffnersklubban vann 6-poängsmatchen över Täby och SDFF minuten från att knipa hela potten mot Djursholm
Heffnersklubban tog hem tre viktiga poäng mot kölaget Täby och kan blicka uppåt i tabellen. SDFF var bara dryga minuten från att åka hem med en trea f...
Läs mer
Omgång 10: Fyra fullträffar av Ida Åkerlund i SDFF:s 5-0-vinst men Heffnersklubban tappade ledningen mot serietrean och föll
Dags för omgång 10 och SDFF och Heffnersklubban siktade på att förbättra sina tabellpositioner. De förstnämnda tog emot ett formstarkt Bollstanäs på N...
Läs mer
Heffnersklubban enkelt vidare i Svenska Cupen - tennissiffror mot Team Hudik: "Stabil insats"
För en dryg vecka sedan mötte Heffnersklubban Team Hudik i serien och vann med komfortabla 4-0. Ikväll mötte man seriekollegorna igen, i Svenska Cupen...
Läs mer
Omgång 9: Vilken scenförändring i det prestigefyllda derbyt närHeffnersklubban vände från "ingenstans" - plus referat från de övriga matcherna
Omgång 9 inleddes med ett prestigeladdat Medelpadsderby mellan Heffnersklubban och Sundsvalls DFF. Två lag som av olika anledningar haft det lite tuff...
Läs mer
Omgång 8: Äkta hattrick av Ida Åkerlund avslutningskvarten - Fyra mål på fasta situationer för Heffnersklubban
SDFF hade svårt att få hål på jumbon Kvarnsvedem men när väl Ida Åkerlund spräckte nollan med en kvart kvar satte hon ytterligare två bollar i nät, äk...
Läs mer