Tränarduon Sjödin och Ström förlänger med Medskogsbron: ”Gick in i säsongen med lite för höga förväntningar”
Medskogsbron missade att ta sig vidare till höstens Uppflyttningsserie på ett tuppfjät och i höstens Fortsättningsserie landade man på en tredjeplats av de fem lagen som kom till spel, totalt alltså nia i Damtrean.
- Flera av våra rutinerade spelare tvingades stå över säsongen av olika anledningar, förklarar tränaren Gottfrid Sjödin som fortsätter träna laget tillsammans med Björn Ström en säsong ytterligare.
Ifjol tog sig Medskogsbron till A-slutspelet där man till slut kom femma och hade hoppats på en liknande framgång i år. Men så blev det inte. Först missade man att ta sig till Uppflyttningsserien, det fattades två ynka poäng efter vårens Grundserie efter lite palaver från MFF. I Fortsättningsserien fick man sedan inte riktigt till det utan landade på plats #3, det vill säga niondeplatsen totalt i Damtrean av de lag som fullföljde.
Tränare Gottfrid Sjödin, vad säger du om den gångna säsongen?
- Ja, hur ska man beskriva den? Vi går in i säsongen med lite väl höga förväntningar med tanke på att vi hade fler än vid trodde på förhand av de rutinerade spelarna som blev tvungna att stå över säsongen av olika anledningar. Det ledde till att många av våra yngre förmågor med begränsad mängd rutin av seniorfotboll fick kliva in och axla större roller än vad som var tänkt från början. Detta ledde till en lite mindre stabil inledning än vad många i laget kanske hade förväntat sig på förhand, men att spela in ett drygt 50 procent nytt lag tar tid och kräver tålamod. Något som kan vara svårt att acceptera då och då, säger Gottfrid.
Som fortsätter:
- Med facit i hand får jag ändå som tränare säga att jag är nöjd med vad säsongen visade oss och vad den ledde till. Trots en del sura resultat och beslut från förbundets sida som skapade onödig tristess för oss i Medskogsbrons BK. Det där större ansvaret som landade på våra yngsta spelare ledde till en mycket fin utvecklingskurva för dem alla och nu är premiärsäsongen som seniorer gjorda för dem alla. Vilket jag tycker märks tydligt redan på försäsongen i år. Där det tar för sig mer än vad de gjorde under fjolårets säsong.
Hur blir det för egen del, tränar du laget även nästa år?
- ja, jag kommer att köra på även under Den kommande säsongen tillsammans med Björn Ström som klev in redan förra året. Vi jobbar vidare på att stärka upp på ledarsidan mer och jag återkommer ifall vi får något tillskott på den fronten.
Hur är läget i truppen så här års?
- Vad gäller spelarsidan så har vi några som planenligt kommer tillbaka från mammaledighet till spel den kommande säsongen . Eventuella nyförvärv kan givetvis tillkomma då den nya säsongen precis startat upp.
Något annat som kan vara värt att nämna?
-Vad gäller föreningens utveckling kommer vi under vintern att genomföra en renovering efter vattenskadan av vårt klubbhus som förhoppningsvis står klar till våren 2026.
Och den obligatoriska frågan. Vad säger du om Lokalfotbollens säsong? Har vi skött oss, och är det något som du tycker att vi kan utveckla inför vår 20:e säsong?
- Lokalfotbollen gör som alltid ett fantastiskt jobb som förtjänar att hyllas. Alltid roligt att få läsa om de olika lokala lagen och hur serierna utvecklar sig i Medelpad.
Omgång 12: Sidsjö-Böle pressade Kovland men klara segrar för Alnö 2, Njurunda, Stöde och Söröje
Omgång 12 startade upp under tisdagen med tvenne kamper. Eller så mycket kamp blev det egentligen inte. Alnö 2 dängde Sund med 13-0 och Njurunda Timrå...
Läs mer
Omgång 11: Emy Melarti fixade Sidsjö-Böles trea, Alnö 2 knappade in på Kovland efter fem-etta och Söröje vann uppskjuten match
Under onsdagskvällen fixade Emy Melarti Sidsjö-Böles trea med kvarten kvar borta mot Timrå 2. Under torsdagen spelades tre kamper där Alnö 2 plockade ...
Läs mer
Omgång 10: Kovland tvingades använda huvudet, Sund nära hämta in 0-3-underläge och Söröje målglatt på Stöde IP
Kovland hade det tufft att bryta ner Njurunda på Gumsekullen och var till slut tvungna att använda huvudet. Efter ett tidigt nickmål dröjde det till s...
Läs mer
Omgång 9 (9-23 juni): Söråker nollade Stöde och svängigt värre på Söröje IP i en splittrad omgång
Omgång 9 är splittrad värre. En match spelades den 17 maj, Sund-IFK Sundsvall 1-5, en spelas ikväll, Söröje-Sidsjö/Böle, nästa på torsdag och den sist...
Läs mer
Omgång 8: Sjusärdeles seger för Kovland på Thulevallen, Stöde vann på vått gräs över IFK Sundsvall och två kryssmatcher
Kovland har gjort ett ryck i en haltande tabell. Men Stöde kan utmana efter sin seger över IFK Sundsvall på ett såphalt IP. Njurunda var på väg att st...
Läs mer
Omgång 7: Söröje tog hem derbyt över Njurunda - vändningar av Timrå 2 och Sidsjö-Böle samt hattrick av Stödes Anna Edin
Det blev Söröje som drog det längsta strået i derbyt över Njurunda tack vare en stark andra halvlek. Det unga Sidsjö-Böle-laget vände ett 0-1-underläg...
Läs mer